INSPIRATIE
![](https://assets.foleon.com/eu-central-1/de-uploads-7e3kk3/47799/podcast_afbeelding_wit.7a813596652c.png?)
VOS zorgt voor verbetering kwaliteit
Eind vorig jaar is de uitrol van Vernieuwing Operationele Samenwerking (VOS) van start gegaan bij de ZW. Hiermee is een nieuwe manier van samenwerking geborgd in de teams. VOS wordt ingezet om het werk verder te professionaliseren en uniformeren. Een belangrijk onderdeel hiervan is de teamstart. In een podcast vertellen Bert Schong en Monique Vissenberg over hun ervaringen.
De teamstart wordt op een vast moment georganiseerd. Monique Vissenberg, uitkeringsdeskundige ZW, is blij met de structuur die is aangebracht. ‘Eerst hadden we een dagstart via Skype, maar dat verliep niet altijd even soepel. Zo waren er soms collega’s afwezig en ook was er nog veel contact via de mail. Zeker in deze tijd hebben we behoefte om elkaar regelmatig te zien en te spreken. Nu we teamstarts hebben, verloopt het een stuk soepeler. We bespreken lopende casussen en leren van elkaars tips en tricks.’ Bert Schong, hoofd BC&K, ziet VOS als een stap in de goede richting. ‘Het belangrijkste voor ons is dat de klant op de juiste manier wordt geholpen. De medewerkers weten als geen ander hoe ze dat het beste moeten doen. Wij proberen, onder andere door VOS, de teams nog meer met elkaar in contact te laten komen. Zo worden ingewikkelde dossiers bespreekbaar gemaakt en kan iedereen van elkaar leren. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit alleen maar beter wordt.’ Er zijn inmiddels meerdere OC-leden bij verschillende teamstarts aanwezig geweest. Er is namelijk afgesproken dat de OC om instemming wordt gevraagd op het uniformeren van de teamstart. Ze zijn blij om in de praktijk te kunnen zien wat voor vorm het krijgt.
Bert Schong
‘VOS helpt ons om de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren’
Podcast Luister de podcast over de teamstart en Vernieuwing Operationele Samenwerking:
Monique Vissenberg
‘De teamstarts hebben ook veel meer intervisie opgeleverd’