KLANTEN AAN HET WOORD
Nieuwe UWV-app gebruiksvriendelijk voor klanten
‘Met één druk op de knop mijn inkomsten doorgeven, zelfs ’s nachts’
Met onze digitale dienstverlening proberen we steeds beter in te spelen op de behoeften van onze klanten. Een mooi voorbeeld hiervan is de UWW-app, waarmee klanten hun Inkomstenopgave (IKO) kunnen doen. De UWV-app is sinds 1 maart beschikbaar voor alle klanten met een WW-uitkering of een Ziektewetuitkering na WW. Wat vinden zij er tot nu toe van?
Susanne van Kimmenaede-van der Veen
'De uitleg over het downloaden en installeren van de app vond ik duidelijk. Ook is het fijn dat de Inkomstenopgave iedere maand meteen op de eerste dag klaarstaat in de app. Zodra je de Inkomstenopgave dan opent, word je stap voor stap door het invulproces geleid. Ik hoop natuurlijk dat ik snel werk vind en de app helemaal niet meer nodig heb. Maar zolang ik er gebruik van kán maken, blijf ik dit doen. Het lijkt me handig als ik de app in de toekomst dan ook kan gebruiken voor het zoeken van vacatures. Helemaal als je dan een melding krijgt wanneer er een mooie vacature is die aansluit bij jouw wensen. Kortom, ik vind de app erg gebruiksvriendelijk en toegankelijk.'
Carla
'Ik mocht de app alvast uitproberen omdat ik in de testgroep zat. Dat heb ik met plezier gedaan. Het installeren ging eenvoudig en de app is gemakkelijk te gebruiken. Als ik een cijfer zou moeten geven, dan krijgt de app van mij een 9. Normaal vul ik mijn Inkomstenopgave in via Mijn UWV. Maar zo’n app maakt het leven toch gemakkelijker. Ik hoef nu niet meer in te loggen op de computer. Als ik wil, kan ik met mijn smartphone zelfs ’s nachts met één druk op de knop mijn inkomsten doorgeven. Dat vind ik ideaal. Ik kan me voorstellen dat klanten ook andere zaken via de app zouden willen regelen. Het lijkt me dus handig als er in de toekomst meer activiteiten worden aangeboden in de UWV-app.'
Over de UWV-app
Het toevoegen van de app als nieuw kanaal aan onze dienstverlening sluit aan bij de behoefte in de samenleving. Klanten regelen steeds meer via een app en verwachten dat ook bij UWV te kunnen. Met de app zetten we een nieuwe stap naar persoonlijke en waardevolle dienstverlening. De app is gemaakt op een platform waarop we nog veel meer e-diensten kunnen aanbieden. Dat is prettig, want uit onderzoek blijkt dat klanten met de app bijvoorbeeld ook hun sollicitaties en taken willen doorgeven en vacatures willen zoeken. Wat de volgende e-dienst in de app wordt, is nog niet bepaald. Daar worden dit jaar plannen voor gemaakt.